בדיקת אבהות ובית דין רבני

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

12958651_xxlבדיקת אבהות נועדה לברר את אבהותו הביולוגית של גבר מסוים לילד מסוים. בישראל, לא ניתן לבצע בדיקה זו ללא צו של בית המשפט לענייני משפחה. בית הדין הרבני יהיה מוסמך לדון בסוגיה זו רק אם שני הצדדים לתביעה הסכימו לכך.

לאבהות חשיבות רבה, הן מבחינה אישית – חברתית והן מבחינה משפטית, אולם לא בכל מקרה תאשר הערכאה המשפטית בקשה לביצועה של בדיקת אבהות.

מהי בדיקת אבהות?

בירור אבהותו של אדם, יכול להיעשות באמצעים שונים, אולם הראייה המכרעת והאובייקטיבית ביותר תהיה בדיקת DNA. זוהי בדיקת רקמות, אשר יכולה להוכיח או לשלול את קיומו של קשר ביולוגי בין הנבדקים. ההסתמכות על בדיקת רקמות להוכחת אבהות נובעת מרמת הדיוק הגבוהה שלה העומדת על 99% ולכן בבואה של הערכאה המשפטית לקבוע או לשלול אבהות, מתבססת היא בעיקר על תוצאות הבדיקה. בעבר, בדיקת אבהות הייתה נעשית באמצעות בדיקת דם, אולם כיום ניתן לבצעה גם באמצעות דגימת שיער או דגימת רוק.

לבדיקת אבהות ישנה משמעות אישית רבה וכן השלכות משפטיות ענפות. משכך קבע המחוקק כי בדיקה זו תבוצע בצו בית משפט בלבד, כאשר הסמכות לדון בנושא לבית המשפט לענייני משפחה. בית הדין הרבני יהיה מוסמך לדון בנושא האבהות רק בהסכמת הצדדים על כך. ככלל, מרבית הבקשות לבדיקת אבהות מאושרות, שהרי לילד נתונה הזכות לדעת מאין בא, אולם, ישנם מצבים בהם תימנע הערכאה המשפטית מלאשר בדיקת אבהות והנפוץ שבהם הוא מצב של חשש לממזרות.

חשש לממזרות – תבוצע בדיקת אבהות?

בקשה לביצוע בדיקת אבהות מגלמת בתוכה את הזכות הבסיסית והחשובה של האדם- לדעת מהו מוצאו, מיהו אביו. כמו כן, לבדיקת אבהות ישנן גם השלכות משפטיות, שהרי אבהות מקימה לילד זכות למזונות ומקנה לו גם זכויות ירושה. החשיבות שבבירור אבהות הנה גם של הגבר כמובן הזכאי לדעת האם ילד מסוים הוא אכן בנו ואם כן, לממש את הקשר עמו.

אולם, מה קורה כאשר בדיקת אבהות יכולה להביא לתוצאה של ממזרות? זהו מצב שבו האם הייתה נשואה בזמן שהרתה ואביו של הילד אינו בעלה. לממזרות יש משמעות אחת מרכזית והיא כי הילד יהיה פסול חיתון ולא יוכל להינשא בנישואים דתיים, אלא לבת זוג שגם היא הוגדרה כפסולת חיתון. מספרם של פסולי החיתון הוא קטן מאוד ולכן, במקרים רבים, הערכאה המשפטית תבחר שלא לתת צו לביצוע בדיקת אבהות, בשל חשש לממזרות.

קבלת ייעוץ משפטי

לבדיקת אבהות השלכות אישיות ומשפטיות הן עבור הילד והן עבור האב. ראשית, ישנה המשמעות האישית עבור הילד אשר יידע מיהו אביו הביולוגי ועבור האב, אשר זוכה להכיר את בנו ולממש את הקשר עמו. מלבד זאת, ישנן גם זכויות משפטיות שנוצרות היה ותוכח אבהות- לילד- הזכות למזונות וזכות הירושה. לאב- הזכות לתבוע הסדרי ראייה ולהיות מעורב בחייו של הילד. כמו כן, כאשר הוכחה אבהות, תקום לאם הזכות לתבוע מזונות ילדים והחובה לאפשר את הקשר בין האב לילד.

לפיכך, טרם פנייה לערכאה משפטית בבקשה לעריכת בדיקת אבהות, רצוי מאוד לקבל ייעוץ משפטי מקצועי. עורך הדין יסביר את ההיבטים השונים של הסוגיה, היתרונות והחסרונות שבביצוע הבדיקה ויחווה דעתו האם בנסיבות העניין סביר להניח כי בית הדין או בית המשפט, יאשרו את הבקשה או ידחו אותה.

כמו כן, אם האב או האם יחליטו בסופו של יום לפנות בבקשה לעריכת בדיקת אבהות, הרי שחשוב מאוד כי הבקשה תנוסח על ידי עורך דין הבקיא בתחום זה. עורך הדין יידע כיצד להציג את הטיעונים על הצד הטוב ביותר ואלו מסמכים או ראיות יש לצרף על מנת שהבקשה תתקבל.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
פנינה פיירברג

פנינה פיירברג

מנהלת המרכז לבדיקת אבהות, מרכז ותיק עם ניסיון עשיר של טיפולים, ליווים ולקוחות מרוצים.
פנינה בעלת תואר במדעי החברה ומתמחה בתחומים של מחקר, בדיקות גינטיות ופנים גופי.

053-3536720
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!