בדיקת אבהות בהריון מרובה עוברים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

בדיקת אבהות בהריון מרובה עובריםהמטרה של בדיקת אבהות היא ברורה: זוהי בדיקת DNA שתכליתה לגלות האם אדם מבוגר מסוים הוא אכן אביו הביולוגי של ילד או ילדה.

את הבדיקה ניתן לבצע במגוון רחב של תרחישים, בהם עולה חוסר ודאות ביחס לשאלות הזהות של אבי הילד. אפשר לבצע אותה במהלך ההריון עצמו – בהליך פולשני ומסוכן יחסית – אבל גם לאחר לידת הילדים באמצעות בדיקת רוק פשוטה.

במאמר הבא נתייחס לשאלה שעולה במספר תרחישים, והיא מהי המשמעות של העובדה שמדובר בהריון מרובה עוברים מבחינת שאלת האבהות והאופן בו מבצעים את הבדיקות הרלוונטיות לבירור תשובת מיליון השקלים אליה.

האם מבצעים בדיקת אבהות בהריון?

בדיקת אבהות המתבצעת במהלך ההריון מבוססת על הליך פולשני במסגרתו בוחנים את מי השפיר או סיסי השלייה, שנושאים בתוכם מטען גנטי כלשהו. אבל, וזה אבל גדול מאד, הנטייה כיום היא להימנע מביצוע הבדיקה במהלך ההריון כמה שניתן – הליך הדיקור הוא מסוכן עבור האישה והעובר שלה גם יחד. הסיכון הזה עולה אפילו יותר במקרה של הריון מרובה עוברים, שגם כך רמת הסכנה שהוא מעמיד היא גבוהה יותר ביחס להריון "רגיל".

המשמעות היא שנדירים מאד המקרים בהם מוחלט לבצע בדיקת אבהות במהלך הריון מרובה איברים. נראה שהבדיקה הזו תיעשה רק במקרים מיוחדים, בהם בית המשפט משתכנע כי אין אפשרות להמתין עד למועד הלידה מסיבה זו או אחרת.

בכל מקרה נדרשת ההסכמה המלאה של האישה, רק לאחר שהיא מבינה את כל הסיכונים הדי מוחשיים העומדים במקרה הזה מולה ומול העוברים שהיא נושאת ברחמה. בשלב זה מוחלט לשלב בדיקות נוספות בשדה המשחק הגנטי בנוסף לבדיקות האבהות.

יש לציין כי בשום מצב בישראל אי אפשר לחייב אישה שאינה מעוניינת בכך לעבור בדיקת אבהות במהלך ההריון (או כל בדיקה פולשנית אחרת), וממש לא קשה להבין מדוע.

בדיקת אבהות לאחר ההריון

ברוב המקרים כאמור מוחלט לבצע את בדיקת האבהות לא במהלך ההריון אלא לאחר שהלדים כבר יוצאים לאוויר העולם. נקודת המוצא בבדיקת אבהות היא שהתאמה במטען הגנטי בין ההורה הפוטנציאלי לבין הילד או הילדה מצביעים ברמת ודאות כמעט מוחלטת על האבהות.

מכיוון שאצל תאומים זהים או שלישיות המטען הגנטי זהה, ניתן לקבוע במידה גדולה של זהירות כי מספיק לבדוק את ההתאמה של האב לאחד התאומים כדי לדעת הם באמת הוא אביו הביולוגי. אם ישנן שתי בדיקות זהות לחלוטין, הרי שמדובר במספר בדיקות של אותו ילד או במקרה של תאומים זהים לחלוטין.

עם זאת, בתחום הרפואה אין רק שחור ולבן אלא גם הרבה מאד גווני ביניים. יכול להיות שיוחלט במצבים שונים לבצע מספר בדיקות כדי להשוות את ה-DNA של האב לזה של כל אחד מתוצרי ההריון מרובה העוברים. כך למשל עושים זאת במקרה שיש חשד מסוים שדבר מה בבדיקה, שאמורה להצביע על תשובה כמעט חד משמעית, אינו כשורה.

שאלת האח הביולוגי של הנבדק

לאחר ההריון

תאומים נושאים כידוע מטען גנטי זהה לחלוטין, וזה עשוי להשפיע באופן דומה על האדם הנבדק. אם יש לו אח תאום, הרי שהמטען הגנטי שלו יהיה זהה – ומכאן שהאח יכול להיות באותה סבירות אביו הביולוגי של הילד.

זהו מצב מורכב באופן יחסי, אבל למרבה השמחה מצב זה שמור יותר לטלנובלות הטלוויזיוניות ופחות למציאות הנוכחית. במקרה הזה ייתכן שיהיה צורך לבחון את הנסיבות הספציפיות של המקרה (למשל הקשר של האם עם כל אחד מהאחים) וגם לבצע בדיקות משלימות לקבלת התמונה המלאה יותר.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תרומת זרע – כל מה שרצית לדעת על הליך תרומת זרע בישראל והתביישת לשאול

פונדקאות בישראל: כל מה שבאמת צריך לדעת על תהליכי פונדקאות במדינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
פנינה פיירברג

פנינה פיירברג

מנהלת המרכז לבדיקת אבהות, מרכז ותיק עם ניסיון עשיר של טיפולים, ליווים ולקוחות מרוצים.
פנינה בעלת תואר במדעי החברה ומתמחה בתחומים של מחקר, בדיקות גינטיות ופנים גופי.

053-3536720
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!