דרכים שונות לביצוע בדיקת אבהות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

דרכים לביצוע בדיקת אבהותיש כיום כמה דרכים מקובלות שבאמצעותן ניתן לגלות ברמה גבוהה של סבירות האם גבר פלוני הינו אכן האב הביולוגי של צאצא זה או אחר.

למעשה, תוצאות הבדיקות הזמינות כיום מאפשרות וודאות ברמה של קרוב למאה אחוזים והסיכוי לטעות הוא אפסי. מתי מקובל לקיים בדיקת אהבות? בדרך כלל הדבר נובע בשני מצבים: הראשון – כאשר אם דורשת תשלום מזונות מאדם שאיננו בעלה. השני – כאשר הבעל חושד שאשתו לא הייתה נאמנה ולכן הילד שנולד עשוי להיות הילד הביולוגי של גבר אחר. מקובלות ארבע דרכים לביצוע בדיקת אבהות:

  1. ניתן לבדוק זאת באמצעות בדיקת דם.
  2. ניתן לבדוק זאת באמצעות בדיקת סיסי שילייה.
  3. ניתן לבדוק זאת באמצעות בדיקת מי שפיר .
  4. ניתן לבדוק זאת באמצעות בדיקת רוק פשוטה.

בדיקת אבהות – בדיקת דם

בדיקת דם המשמשת לצורך אימות או הפרכת קיומו של קשר ביולוגי גנטי בין אב לבין צאצא קיימת מזה שנים. הבדיקה הזאת, יש לדעת, היא הבדיקה המקובלת ביותר כאשר רוצים שהתוצאות תהיינה בעלות תוקף חוקי וקביל ללא סייגים משפטיים. בארץ, יש לדעת, ניתן לערוך בדיקת אבהות מוסדרת אך ורק תחת צו של בית המשפט.

הבדיקה עצמה תתבצע במרפאות גנטיות פרטיות, אך ורק לאחר שהתקיים דיון מקדים, הוצגו טענות הצד המבקש את קיום בדיקת האהבות ולרוב גם הוצגו חוות דעת מתאימות. לצורך קיום הבדיקה יילקחו כמה דגימות דם במקביל מהאב, מהילד ומהאם. לאחר ניתוח התוצאות יכול להיות אחת משתיים – או וודאות של 100 אחוזים שאין קשר גנטי בין הצאצא לבין האב או לחילופין – 99.99 אחוזים שקיים קשר הורי בין האב לצאצא על סמך מטען גנטי משותף.

בדיקת אבהות – סיסי שילייה

דרך נוספת לביצוע בדיקת אהבות הינה בדיקה שנקראת סיסי שילייה. הבדיקה הזאת מתבצעת לפני הלידה, במהלך ההיריון. בדרך כלל, בדיקה מסוג זה נועדה לספק תשובה האם העובר סובל ממחלה קשה על רקע גנטי.

לצורך ביצוע הבדיקה נוטלים דגמה קטנה מהשלייה, תוצאות הבדיקה יכולות לספר גם על קיום (או היעזר) דמיון גנטי בין האב לצאצא כאשר קיימת דגימה של חומר גנטי גם מהאב. את הבדיקה ניתן לקיים במהלך תקופת זמן מובחנת במהלך ההיריון – בין השבוע העשירי לבין השבוע השלושה עשר. בדיקה מסוג זה נעשית על פי רוב בבתי החולים המרכזיים ברחבי הארץ.

בדיקת אבהות – מי שפיר

לעומת בדיקת סיסי שילייה, שנעשית בשליש הראשון של תקופת ההיריון, ניתן לבצע בדיקת אהבות קדם לידה במועד מעט מאוחר יותר. מדובר בבדיקת מי שפיר, שנועדה גם היא בדרך כלל לצורך איתור בעיות על רקע גנטי שיכולות להיות סיבה מוצדקת לשקול הפלה. בדיקת מי שפיר נעשית החל מהשבוע השש עשרה להיריון, כאשר יש צורך בדיקור במחט מיוחדת. מכיוון שגם כאן זוהי בדיקה של מאפיינים גנטיים, ניתן להיעזר בממצאים כדי לקבוע האם קיים קשר הורי ביולוגי בין גבר לבין העובר.

בדיקת אהבות – באמצעות הרוק

סוג נוסף של בדיקה שבאמצעותה ניתן למצוא או לשלול קשר ביולוגי בין אב לבין צאצא מבוסס על בדיקת רוק. לאמיתו של דבר,  בודקים למעשה את תאים שנאספים מאזור הלחי (בתוך הפה), באמצעות מתקן הדומה למקל ארוך לניקוי אוזניים. בדיקה כזאת, שהולכת ונעשית מקובלת יותר, הינה על פי רוב יוזמה של האב. הבדיקה איננה פולשנית, היא מחייבת לקיחה דגימה באופן דומה גם מהילד ופענוח התוצאות נעשה במעבדות מחו"ל (בשל היבטים משפטיים). שאלת חוקיות הבדיקה בארץ מוטלת בספק.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
פנינה פיירברג

פנינה פיירברג

מנהלת המרכז לבדיקת אבהות, מרכז ותיק עם ניסיון עשיר של טיפולים, ליווים ולקוחות מרוצים.
פנינה בעלת תואר במדעי החברה ומתמחה בתחומים של מחקר, בדיקות גינטיות ופנים גופי.

053-3536720
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!