בדיקת אבהות ללא ידיעת האם

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

בדיקת אבהות ללא ידיעת האםלפי מחקרים מסוימים שנערכו בנושא זה, נראה כי שלושה אחוז מהאבות בעולם לא מגדלים את הילדים הביולוגיים שלהם, מבלי שהם מודעים לכך כלל.

יחד עם זאת, אין ספק שחלק מהם מדי פעם בפעם חושדים בכך, גם אם הם בוחרים שלא לעשות דבר בנידון. נכון להיום הדרך היעילה ביותר לוודא האם הילד הוא אכן בנו הביולוגי של האב, היא לבצע בדיקת אבהות, כלומר בדיקת רקמות גנטית הבוחנת את מידת ההתאמה בין הרצפים הגנטיים של הנבדקים.

באילו מצבים נכנסת לתמונה בדיקת אבהות ללא ידיעת האם?

מטבע הדברים, אלא אם כן אותו אב בטוח לחלוטין כי מדובר בילד שאינו שלו, הרי שעצם ההצעה לעבור בדיקת אבהות תהווה אבן נגף ביחסיו עם זוגתו, שלא אחת עלולה להוביל אף לגירושין. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהבעת אי אמון שכזו היא טראומה שלא פשוט להתגבר עליה (נסו לדמיין סיטואציה שבה גבר מן היישוב מעלה בפני אשתו את הרעיון שיעבור בדיקת אבהות על מנת לוודא שבנם המשותף הוא אכן בנו הביולוגי). על מנת למנוע מצב לא נעים ואף מסוכן שכזה, ניתן לבצע בדיקת אבהות ללא ידיעת האם.

מצב נוסף שבו רצוי לשקול לבצע בדיקת אבהות ללא ידיעת האם הוא המקרה שבו גבר המעוניין להתגרש מאשתו, חושד שילדם המשותף אינו בנו הביולוגי. במקרה הזה הבדיקה חשובה כיוון שאם יתברר שהילד אכן אינו בנו הביולוגי, לא יהיה חייב בתשלום מזונות. במקרים מסוימים המידע בנוגע לנכונות הקשר הביולוגי בין האב לילד יכולה להכריע את הכף לכאן או לכאן ולהוות שיקול חשוב במערכת השיקולים הנוגעים לאפשרות הגירושין.

מה אומר החוק בנושא?

באופן עקרוני לפי החוק הנהוג במדינת ישראל, אדם החושד בכך שילדו אינו בנו הביולוגי, רשאי להגיש תביעה לבדיקת אבהות לבית המשפט לענייני משפחה. אם בית המשפט ישתכנע כי אכן הצדק עומד לצדו של התובע, יוציא צו רשמי שיחייב את ביצוע הבדיקה. הבעיה היא שמדובר מן הסתם בתהליך לא דיסקרטי במיוחד, שיכול כפי שציינו, לפרק משפחות. יתרה מכך, אם ישנו חשד מקדים לכך שממצאי הבדיקה יוכיחו כי הילד ממזר, הרי שבית המשפט לא יוכל להוציא צו רשמי שיחייב ביצוע של בדיקת אבהות, מטעמים הלכתיים כמובן.

בדיקת אבהות ללא ידיעת האם דיסקרטית

הפתרון לפיכך הוא לעבור בדיקת אבהות ביתית דיסקרטית. אמנם בדיקת אבהות דיסקרטית לא קבילה בבתי המשפט בישראל, אך מדובר בבדיקה מספיק מדויקת בשביל לספק לאב מידע חשוב הדרוש לו לצורך קבלת ההחלטות בעניינו. הבדיקה מצריכה בסך הכול שפשוף עדין של הלחי הפנימית באמצעות מקלון המזכיר מקלון אוזניים, הנחוץ לצורך נטילת דוגמית תאים מהנבדקים. את המקלונים שולחים בדואר למעבדה הגנטית ובמעבדה מבצעים את בדיקת ההתאמה בין שתי הדגימות (בהתאם לצורך ניתן לשלוח יותר משני מקלונים כמובן).

דוגמא למקרה שבו הבדיקה הייתה יכולה לחסוך לאב מאות אלפי שקלים

במקרה שהתרחש לפני מספר שנים בארצות הברית, דברה וג'וני (שמות בדויים) החליטו להיפרד לאחר סכסוך ארוך שנסוב סביב העסק המשותף שלהם וזאת לאחר חמש שנות נישואין. חצי שנה לאחר הפרידה, הביאה דברה לעולם תינוק בריא להפתעתו המוחלטת של ג'וני. ההפתעה הייתה רבה במיוחד לאור העובדה שג'וני התבשר לפני שנים רבות כי הוא עקר וכי לא יוכל להביא ילדים לעולם.

ג'וני בחר להתייחס להולדת הילד כאל נס מעצם היותו נוצרי מאמין ולפיכך שילם לגרושתו מזונות במשך שמונה עשרה שנים בהתאם לחוק. רק לאחר שבנו הפך לבגיר, הוחלט על ביצוע בדיקת אבהות, על רקע חשדות שהתעוררו בבנו לפיהם אינו אביו הביולוגי. בבדיקת האבהות התברר כי אכן מדובר בבנו של אדם אחר, עמו ניהלה דברה רומן מחוץ לנישואין.

לרוע מזלו של ג'וני, מאות אלפי הדולרים ששילם במהלך קרוב לשני עשורים לחינם לא יוחזרו לו לעולם, שכן מצבה של דברה רעוע מאוד. לו רק היה משכיל לבצע בדיקת אבהות סמוך להולדתו של הבן, יכול היה לחסוך לעצמו את ההוצאה העצומה הזו.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
פנינה פיירברג

פנינה פיירברג

מנהלת המרכז לבדיקת אבהות, מרכז ותיק עם ניסיון עשיר של טיפולים, ליווים ולקוחות מרוצים.
פנינה בעלת תואר במדעי החברה ומתמחה בתחומים של מחקר, בדיקות גינטיות ופנים גופי.

053-3536720
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!