בדיקת רקמות רכות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

בדיקת רקמות רכותבדיקת רקמות רכות היא בדיקה חשובה ונפוצה שמיועדות לאבחון הרקמות הרכות של הגוף. במאמר הבא נרחיב על בדיקת רקמות רכות, מתי עולה צורך בביצוע בדיקה זו, האם צריך להתכונן אליה ומה ההכנות הדרושות, כיצד מתבצעת הבדיקה ומתי מתקבלות התוצאות שלה.

 

מהי בדיקת רקמות רכות?

בדיקת רקמות רכות היא בדיקת דימות שמיועדת לספק תמונת מצב בנוגע לרקמות הרכות של הגוף. בדיקה זו מאפשרת לקבל תמונות בתלת ממד וסרטוני וידאו שמאפשרים לעקוב אחר האיברים בתנועה. מדובר למעשה בבדיקת אולטרסאונד. כמו בדיקות אולטרסאונד אחרות, גם בדיקת רקמות רכות היא בדיקה שמתבצעת באופן חיצוני ללא אלמנט פולשני. 

הבדיקה  מבצעת הדמיה על ידי גלי קול. כך ניתן לקבל תמונה על הרקמות הרכות. הבדיקה יכולה להדגים מבני עור, רקמה תת עורית, שרירים ואף הפאשיה שהיא רקמת חיבור תת עורית שמחברת בין כל האיברים של הגוף.

 

מדוע מבצעים בדיקת רקמות רכות?

מטרתה של הבדיקה היא לזהות דלקות, גושים או גידולים ברקמות הרכות של הגוף. הבדיקה מתבצעת על מנת לברר טיבם של ממצאים חשודים. אלה יכולים להיות ממצאים כמו גושי שומן, דלקות, נוזלים, קרעים, בעיות ברקמות רכות של המפרקים ועוד. בדרך כלל הנבדקים מופנים לבדיקה זו על ידי רופא מומחה כמו אורתופד, גניקולוג, גסטרו ועוד. בדיקת זו אף משמשת לעקוב אחר עוברים בזמן היריון. כלומר, אישה שעוברת בדיקת אולטרסאונד, למעשה עוברת בדיקת אולטרסאונד רקמות רכות. 

למה הבדיקה מתבצעת על ידי אולטרסאונד?

בגוף שלנו יש מגוון גדול ורחב מאוד של רקמות. את הרקמות השונות ניתן לחלק לקבוצות ולסוגים שונים. אחת החלוקות תפריד בין הרקמות הקשות לרקמות רכות. רקמות קשות כוללות את העצמות והשיניים ורקמות רכות כוללות את רקמות השומן, כלי הדם, שרירים, גידים, עצבים, סחוס, בלוטות לימפה, בלוטות אנדוקריניות ועוד. ברקמות הרכות, עלולות להתפתח בעיות שונות כמו דלקות, קרעים, נזקים, גידולים ועוד. 

על מנת לבדוק את מצב הרקמות הרכות ואת מצבו הפנימי של הגוף בכלל, יש לבצע בדיקות דימות. בבדיקות דימות ניתן ליצור תמונה של פנים הגוף. הרקמות הקשות חוסמות מעבר של קרינת רנטגן. בזכות כך, ניתן לקבל מידע על הרקמות הקשות בבדיקות דימות שמשתמשות בקרינת רנטגן כמו צילום רנטגן או CT. אך עם הרקמות הרכות המצב אחר. קרינת הרנטגן חודרת דרך הרקמות הרכות בקלות ולכן בדיקות דימות המשתמשות בקרינת רנטגן לא מתאימות לאבחון הרקמות הרכות. 

מהסיבה הזו, יש צורך בבדיקת אולטרסאונד לרקמות רכות. בבדיקת אולטרסאונד, בשונה מצילום רנטגן או CT, נעשה שימוש בגלי קול. גלי הקול חודרים באופן שונה דרך רקמות שונות בגוף. 

 

מתי יש לבצע בדיקת רקמות רכות?

בדיקת רקמות מתבצעת על מנת לברר טיבם של ממצאים חשודים שונים. כלומר, הבדיקה מתבצעת כחלק מתהליך אבחון. כאשר מתעורר חשד כלשהו לבעיה באיבר פנימי העשוי רקמות רכות יפנו את הנבדק לביצוע בדיקה זו. על ידי בדיקה ניתן לזהות גידולים ולקבוע את מיקומם, צורתם וגודלם. כמו כן ניתן לאשש או לשלול דלקת או זיהום ברקמות הרכות, לבחון תפקוד איברים, לזהות שינויים בבלוטות השונות כמו לדוגמא בלוטת התריס, לבחון האם קיימת בעיה בערמונית, באשכים, ברחם, בכיס המרה, הכליות ועוד. כמו כן הבדיקה מאפשרת לעקוב אחר התפתחות העובר בזמן היריון. 

 

הגבלות בבדיקת רקמות רכות

למעשה אין הגבלות משמעותיות לבדיקת רקמות . מאחר שמדובר בטכנולוגית אולטרסאונד שלא נעשה בה שימוש בקרינה מזיקה, ניתן לבצע את הבדיקה גם על נשים בהיריון וגם על ילדים. כמו כן אין הגבלה על כמות הפעמים או על תכיפות הפעמים שניתן לעבור את הבדיקה. כלומר, אם יש צורך לעבור את הבדיקה שלוש פעמים בחודש לא תהיה עם זה בעיה, לעומת בדיקת CT או צילום רנטגן לדוגמא. עם זאת יש לקחת בחשבון כי עם אנשים בעלי עודף משקל יכול להיות קושי בקבלת תמונה איכותית מספיק. כמו כן יכול להיות קושי בסריקת אזור שמוסתר על ידי רקמות קשות או שכבת אוויר. 

 

הכנות לבדיקת רקמות רכות

לקראת בדיקת רקמות אין צורך בהכנה כלשהי. יש להגיע למכון הדימות כחצי שעה לפני תחילת הבדיקה על מנת לטפל במנהלות ברוגע ולא להגיע בסערה. כמו כן  מומלץ להגיע עם בגדים נוחים ולא להביא דברים מיותרים שתאלצו לדאוג להם במהלך הבדיקה. 

 

כיצד מתבצעת בדיקת רקמות רכות?

בדיקת רקמות היא בדיקה פשוטה, לא כואבת ולא כוללת אי נוחות משמעותית עבור הנבדק. במהלך הבדיקה הנבדק יתבקש לשכב על שולחן הטיפול ולחשוף את העור באזור המיועד לבדיקה. הטכנאי או הרופא, ימרחו על עורכם באזור המיועד לבדיקה ג'ל מיוחד. תפקידו של הג'ל הוא לשפר את הולכת גלי הקול מן המשדר אל הגוף. 

סריקת האולטרסאונד מתבצעת על ידי הזזת יחידת משדר/ מקלט המחוברת אל מכשיר האולטרסאונד על גבי העור. המכשיר הוא מעין רמקול שמשמיע צלילים בתדרים שאוזן האדם לא מסוגלת לקלוט. המקלט שהוא מעין מיקרופון רגיש מאוד הופל את הדי גלי הקול שמוחזרים מהאיברים הפנימיים לאותות חשמליים. על ידי כך מתקבלת תמונה שמוקרנת על המסך. 

עם בדיקת רקמות ניתן לבדוק את זרימת הדם, את תקינות פעילות הלב, לבדוק התפתחות של מערכות הגוף השונות של עובר ועוד. 

תוצאות בדיקת רקמות רכות

במידה שהבדיקה נעשתה על ידי רופא התוצאות שלה יוסברו לכם במהלך או מיד לאחר הבדיקה. במידה שהבדיקה נעשתה על ידי טכנאי התוצאות שלה יפוענחו על ידי רופא. לאחר מספר ימים בדרך כלל, התוצאות יועברו לרופא המטפל שלכם שיסביר לכם אותן. 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
פנינה פיירברג

פנינה פיירברג

מנהלת המרכז לבדיקת אבהות, מרכז ותיק עם ניסיון עשיר של טיפולים, ליווים ולקוחות מרוצים.
פנינה בעלת תואר במדעי החברה ומתמחה בתחומים של מחקר, בדיקות גינטיות ופנים גופי.

053-3536720
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!