בדיקת אבהות ללא הסכמת האב

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

הבדיקת אבהות ללא הסכמת האבצורך בבדיקת אבהות עשוי לעלות בהקשרים שונים. לעיתים, הדרישה לקיום בדיקה כזאת מגיעה מצד האב, לעיתים – מצד האם ולעיתים רחוקות גם מצד גורם אחר (כגון הורי האב, למשל).

המדע המודרני כיום מאפשר לאמת בקלות קשרים ביולוגיים משפחתיים כגון קשר בין אב לילדו, קשר בין סב לנכדיו וכדומה. עד לפני מספר שנים, בדיקת רקמות שנועדה לאמת או לשלול את עובדת אבהותו או אי אבהותו של אדם ביחס לילד אפשרי, בוצעה לאחר מתן דם.

כיום, ניתן לבצע בדיקת אבהות גם באמצעים אחרים, פחות או אפילו כלל לא פולשניים.  כעת, עולה השאלה – האם ניתן לקיים בדיקת רקמות שלא בהסכמה? האם ניתן מבחינה משפטית לאלץ את האב לקחת חלק בבדיקת אבהות?

בדיקת אבהות ללא הסכמת האב – רק בצו משפטי

פטיש

לפני שנוכל לענות על השאלה האם בדיקת אבהות ניתן לקיים ללא הסכמתו של האב, ראוי להסביר מהו התנאי המקדים בישראל לפני כל הליך של בדיקת אבהות. התנאי המקדים לפני כל בדיקת אבהות או בדיקת רקמות הוא קבלת אישור לכך מטעם בית המשפט. למעשה, מבחינה משפטית מדובר בצו המורה לגוף המורשה לכך שניתן לקיים את הבדיקה.

אפילו אם שני ההורים רוצים ומעוניינים בבדיקת אבהות, היא לא תתבצע ללא הוראה של בית המשפט. מרכז רפואי ישראלי לא יחל בכל פרוצדורה שהיא לבדיקת רקמות בהיעדרו של צו שכזה ויש לכך סיבה טובה. על בית המשפט להתרשם ממכלול הנתונים המובאים לפניו שהצאצא, לרוב ילד קטין, לא יינזק בשל תוצאה אפשרית של בדיקת אבהות.

הזכות לשלמות הגוף

עד לפני מספר שנים, בדיקת אהבות חייבה מתן דם מצד האב. כאשר זה היה המצב, בית המשפט נטה יותר לקבל את טיעוניו של אב שסירב לעבור בדיקת אבהות. לצד זכותו של הילד לדעת מיהו אביו הביולוגי, עמדו גם לאב זכויות שבית המשפט נתן להם משקל, לעיתים משקל ניכר.

בין היתר, זכויות אלה הן הזכות לשלמות הגוף, זכות שנפגעת בעת שמתבצעת פעולה פולשנית כגון מתן דם. ראוי לציין שגם אם בית המשפט לא התייחס בקלות ראש לזכויותיו של האב, הרי שהוא גם נתן לכך משקל לחובתו של האב המסרב לבדיקה.

במקרים לא מעטים, לאור מכלול הראיות שהביאה האם לפתח בית המשפט וביחד עם טובתו של הילד, הוחלט לראות בסירובו של האב לעבור את הבדיקה –  רצון להסתיר את עובדת אבהותו. כך, עשוי היה בית המשפט לקבוע שפלוני ייחשב לאב והוא יחויב לשלם מזונות גם מבלי שעבר בדיקת אבהות מדעית.

בדיקה ללא הסכמה

מזה קרוב לעשר שנים, שאלת הסכמתו של האב או חוסר הסכמתו של האב לבדיקת אבהות הי

 

א שאלה כמעט אקדמית. מאז שהחלו להיות נפוצות הבדיקות הגנטיות המבוססות על רוק או על שיטות אחרות שאינן פולשניות, בית המשפט נוקט בגישה חופשית יותר בבואו לתת היתר לבדיקת אבהות.

כאשר כבר לא קיימת שאלת הפגיעה בשלמות הגוף, עומדות בעיקר שתי זכויות זו מול זו – זכות האב לפרטיות מול זכות הילד מבחינה אישית, כלכלית, חברתית. מכיוון שבדרך כלל הדברים נידונים מתוך קונסטלציה של חיוב במזונות, בית המשפט כיום נוטה לחייב את האב לבצע בדיקת אהבות גם בניגוד לרצונו.

יש לציין, שעל מנת שחיוב כזה אכן יתקבל בפועל, יעיין בית המשפט במכלול הראיות שיצביעו על כך

שסיכוי סביר שהנבדק הוא אכן האב הביולוגי. אם סיכוי כזה אינו קיים, גם כיום יטה בית המשפט שלא לאשר בדיקת אבהות.

 

 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
פנינה פיירברג

פנינה פיירברג

מנהלת המרכז לבדיקת אבהות, מרכז ותיק עם ניסיון עשיר של טיפולים, ליווים ולקוחות מרוצים.
פנינה בעלת תואר במדעי החברה ומתמחה בתחומים של מחקר, בדיקות גינטיות ופנים גופי.

053-3536720
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!