בדיקת רקמות להוכחת אבהות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

בדיקת רקמות להוכחת אבהותעל מנת להוכיח אבהות ניתן לבצע בדיקת רקמות. בבדיקת רקמות יבדקו את הסמנים הגנטיים של הילד ושל האב והאם הם תואמים אחד לשני. על בדיקת רקמות להוכחת אבהות נרחיב במאמר הבא. 

 

מהי בדיקת רקמות להוכחת אבהות?

לכל אדם יש תכונות גנטיות שונות. מחצית מהתכונות הגנטיות מתקבלות האם ומחצית מהאב. בדיקת רקמות להוכחת אבהות מתבססת על השוואה בין הסימנים הגנטיים של הילד לבין הסימנים הגנטיים של מי שטוען שהוא ההורה. כלומר, בדיקת רקמות להוכחת אבהות היא בדיקה בה בודקים מדדים גנטיים בדם לסיווג רקמות. 

בבדיקה זו לוקחים דגימה מכל אחד מהנבדקים. בדגימה מתבצעת בדיקת סמנים גנטיים ב-15, או יותר, אתרים כרומוזומליים בלתי תלויים. בהתאם לבדיקת רקמות להוכחת אבהות ניתן לקבוע האם בין הנבדקים יש או אין קרבה גנטית. במידה שבבדיקה נמצא כי אצל הילד ואצל האב יש סמנים גנטיים שונים, המשמעות היא שהאב הוא לא האב הביולוגי של הילד. כלומר אם תוצאות הבדיקה מראות אי התאמה, הן למעשה שוללות קירבת משפחה בין הנבדקים. 

במידה שהסימנים שנבדקו אצל הילד תואמים לסימנים שנמצאו אצל מי שטוען שהוא ההורה, הדבר בדרך כלל מעיד כי מדובר בהורה וילד. כאשר תוצאות הבדיקה מראות התאמה כזו, בית המשפט יקבל את התוצאה כקרובה לוודאית כי אכן יש קשר משפחה בין הנבדקים. יש לקחת בחשבון כי קיים סיכוי נמוך שתוצאת הבדיקה תהיה שגויה. 

בבדיקת רקמות להוכחת אבהות נבדקים האם, הילד והאב הנטען. במידה שכל הפרמטרים שנבדקו אצל הילד מצויים אצל האישה או אצל הגבר, ניתן לקבוע כי הגבר הוא אכן האב של הילד. 

האם ניתן לבצע בדיקת רקמות להוכחת אבהות רק לאחר הלידה?

התשובה היא לא. למעשה ניתן לבצע את הבדיקה עוד לפני לידת הילד. ניתן לבצע בדיקת אבהות באמצעות מי השפיר שמכילים תאי עובר. בדיקה זו מתבצעת על ידי ניקור והוצאת מי שפיר. הבדיקה תתבצע בערך בשבוע ה-17 של ההיריון, או מסיסי השליה, כלומר בשבוע 10 של ההיריון. יש לתאם את הבדיקה בין רופא הנשים לבין המעבדה הגנטית. 

כמו כן, ניתן לבצע בדיקות אבהות גם כאשר נבדק אחד או יותר נמצאים בחו"ל. לדוגמא, עבור ילד שנולד בהליך פונדקאות או בדיקות בהליכי התאזרחות. דיגום של נבדקים בחו"ל מתבצע בקונסוליות ישראל. 

 

האם ניתן פשוט לבצע בדיקת רקמות להוכחת אבהות? 

התשובה היא לא. בארץ, כאשר רוצים להוכיח אבהות, לא ניתן לעשות זאת בבתי חולים פרטיים. אדם שלא בטוח לגבי הקרבה הביולוגית שלו לילד ורוצה לוודא זאת, יהיה מוכרח קודם כל לפנות לבית המשפט, להגיש בקשה מפורטת ומנומקת ולקבל צו שמאפשר לו לערוך את הבדיקה. בית המשפט והפרקליטות יבחנו את המקרה ויחליטו האם מתן צו לביצוע בדיקת אבהות תואם לשיקולי טובת הילד. כלומר, רק אם הגבר קיבל צו מתאים מבית משפט הוא יוכל לבצע בדיקת אבהות. 

להוכחת האבהות על ילד יכולות להיות השלכות רבות ביניהן תשלום מזונות עד לגיל בגירות, זכויות ירושה, ענייני אפוטרופסות ואף סוגיות כמו מחלות גנטיות ועוד. כמו כן, פעמים רבות ילדים שלא יודעים מי האבא שלהם מרגישים חוסר ביטחון בנוגע לזהות העצמית. 

 

מדוע צריך לקבל צו עבור בדיקת רקמות להוכחת אבהות?

הסיבה לכך נובעת מחוקי הדת בישראל. במידה שבדיקה גנטית תוכיח שהאב של הילד הוא לא בעלה, הילד ייחשב כממזר. על ממזר חלות מגבלות הלכתיות רבות וקשות. לכן, מהסיבה הזו בדיקות גנטיות בישראל נתונות לפיקוח. יש לקחת בחשבון כי במקרים רבים המדינה לא מאשרת ביצוע של בדיקת אבהות על מנת למנוע מהילד להפוך לממזר. 

באילו מקרים מבצעים בדיקת רקמות להוכחת אבהות?

ישנם מקרים שונים בהם יש לבצע בדיקת רקמות להוכחת אבהות. ריכזנו לכם את המקרים הנפוצים ביותר- 

  • גבר עם ספקות- במצב בו יש לגבר ספקות האם הוא האב של הילד והוא רוצה לקבל הוכחה לכך. במידה שיש הסכמה גם על האם, והאם אינה נשואה ולא הייתה נשואה סמוך ללידת הילד, בית המשפט ייתן אישור לביצוע בדיקת אבהות. במקרים בהם האישה מתנגדת לביצוע הבדיקה, בית המשפט יתייחס לסירוב האישה כהודאה בכך שיש לה מה להסתיר. במקרים כאלה בית המשפט יוכל לתת פסק דין בעניין האבהות על סמך הסירוב של האישה ולקבוע כי הגבר הוא אכן האב, גם ללא בדיקת אבהות. 
  • גבר שמתכחש לאבהותו- ישנם מקרים בהם גבר מתכחש לאבהות על ילד והאם דורשת לקבל הכרזה על אבהות. במקרים בהם האישה לא נשואה ולא הייתה נשואה בעבר, כלומר אין חשש שהילד יהפוך לממזר, בדרך כלל בית המשפט יאשר את בקשת האם ויורה על צו המורה לבדיקת אבהות. שימו לב כי ניתן לחייב גבר לבצע בדיקה לא פולשנית להוכחת אבהות. בדיקה כזו בדרך כלל תהיה בדיקה מדגימת רוק ולא מדגימת דם.
  • זוג לא נשוי- זוג לא נשוי שהביא ילד ביחד. במקרה שבמהלך שנתו הראשונה של הילד האב לא נרשם במשרד הפנים, הוא לא ייחשב לאביו. כלומר, יש להורים שנה שלמה מהולדת הילד להירשם במשרד הפנים כהוריו של הילד ולהצהיר כי מדובר בילד משותף. במקרה שההורים לא עשו זאת, יהיה על הזוג להוכיח את האבהות של האב בבית משפט. 
  • אישה נשואה- ישנם מקרים בהם לאישה נשואה, או אישה שהייתה נשואה זמן קצר לפני לידת הילד, נולד ילד מגבר שאינו בעלה. החוק קובע כי גבר יכול להוליד ילדים עם כל אישה, למעט אישה נשואה (למישהו אחר), והילד ייחשב לשלו. אך בנוגע לנשים מדובר בעניין אחר. ילד לאישה שהייתה נשואה סמוך להולדתו, ייחשב לילד משותף שלה ושל בעלה. במקרה כזה רק בית המשפט מוסמך לקבוע אחרת. במקרים כאלה, בדיקת אבהות עלולה לגרום למימזור הילד, ולכן ברוב המקרים בתי המשפט לא יאשרו ביצוע בדיקה זו. 
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
פנינה פיירברג

פנינה פיירברג

מנהלת המרכז לבדיקת אבהות, מרכז ותיק עם ניסיון עשיר של טיפולים, ליווים ולקוחות מרוצים.
פנינה בעלת תואר במדעי החברה ומתמחה בתחומים של מחקר, בדיקות גינטיות ופנים גופי.

053-3536720
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!