מזונות זמניים לפני ביצוע בדיקת אבהות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

נושא המזונות בסכסוכי הגירושין הוא מהותי וגורר מחלוקות, ולעיתים עולות טענות מצד הגבר שהוא אינו האב הביולוגי של הקטין ולכן אין לחייבו במזונות. במקרה כזה נדרשת בדיקת אבהות.

נשאלת השאלה האם ניתן לחייב במזונות זמניים לפני שמבצעים בדיקת אבהות או לפני שמקבלים את תוצאותיה?

כיצד ניתן לבדוק אבהות?מזונות זמניים לפני קיום בדיקת אבהות

כאשר מבקשים לשלול או לאמת אבהות, משתמשים בבדיקת סיווג רקמות שמוכיחה זהות גנטית בין הורה לקטין. הבדיקה היא דגימות דם ורוק. כדי לבדוק אבהות יש להגיש לבית המשפט תביעה למתן צו המורה על ביצוע בדיקת סיווג רקמות. התוצאה של הבדיקה משליכה על חובת תשלום המזונות וענין הירושה.

קראו עוד על: סוגי בדיקות אבהות

מה קורה כאשר הגבר מסרב לבצע את בדיקת האבהות?

התוצאה של סירוב מצד הגבר לביצוע הבדיקה יכולה להיות הכרזתו כאביו של הקטין, וחיובו במזונות.
כאשר האם מסרבת לבדיקה, התביעה שהגישה למזונות ולאבהות תידחה.

יש מקרים בהם קיים חשש בביצוע הבדיקה וזאת מהסיבה של גילוי ממזרות, כלומר שהילד נולד מגבר אחר מחוץ לנישואין. במקרה כזה הקטין נחשב לממזר על פי ההלכה, וחלות עליו מגבלות דתיות. כדי להימנע מגילוי ממזרות במקרה וקיים חשש כזה, וכדי לא לפגוע בקטין, אפשרי שבית המשפט יפסוק אבהות גם ללא בדיקה.

בדיקת אבהות ומזונות זמניים

ככלל, לא קובעים מזונות לפני שהכריעו את נושא האבהות על פי בדיקת רקמות. עם זאת, יש חריגים בהם פוסקים מזונות זמניים גם לפני קבלת התוצאה של בדיקת האבהות.

מהפסיקה: קביעת מזונות זמניים על פי כללים מדיני הראיות כאשר קיים חשש מממזרות

טובת הקטין תעמיד תמיד לנגד עיני בית המשפט כך שאם קיים חשש שהקטין נולד מגבר אחר ועלול להחשב לממזר, בית המשפט לא יורה על ביצוע הבדיקה כדי לא לפגוע בקטין.

יש ובית המשפט פוסק שהגבר הוא אביו של הקטין לצורך תשלום המזונות, וזאת כשאי אפשר לתת צו לבדיקת רקמות. כאשר אי אפשר לעשות בדיקת רקמות כדי להוכיח או לשלול אבהות, בית המשפט קובע אבהות לפי כללים מדיני הראיות כדלקמן:

במקרה מסויים טען האב שלא נרשם כאביה של הקטינה ואינו בקשר עימה, ולא היה מוכן לשלם מזונות. במקרה כזה נקבע, שמאחר והקטינה נולדה כאשר בני הזוג היו נשואים, והאישה היתה בהריון וילדה את הקטינה בעת שהיו נשואים, נקבע שחלה החזקה "רוב בעילות אחרי הבעל", ויש לחייבו על פי חזקה זו. החזקה מהווה ראיה אזרחית לכך שהאב הוא אכן אביה של הקטינה, והיא אשר תומכת בכך שעליו לשלם מזונות לקטינה.

מהפסיקה: קביעת מזונות זמניים על בסיס התנהגות האב, ובשל מצב כלכלי קשה של האם

במקרה מסויים נפסקו מזונות זמניים על אב שביקש משמורת על הקטינה, וגם הכיר בה באופן שראה בה את בתו. במקרה זה פסק בית המשפט חובת מזונות על האב לפני גילוי התוצאות של בדיקת האבהות.

בית המשפט המחוזי קבע שאדם ישלם מזונות זמניים לקטינה של בת זוגו לשעבר טרם עבר בדיקה גנטית לאישור האבהות, וזאת בשל מצבה הכלכלי של האם ובשל התנהגות האב.

התביעה הוגשה בתחילה לבית המשפט לענייני משפחה. האישה טענה שחיה בזוגיות של 3 שנים עם הנתבע והקטינה שנולדה לה היא ביתו. האישה ביקשה לקבוע אבהות ולחייב את הנתבע במזונות, ובית המשפט שלח את הצדדים לבדיקה גנטית.

עם הגשת התביעה למזונות, תבעה האישה גם מזונות זמניים. בית המשפט למשפחה דחה את התביעה למזונות זמניים אחרי שקבע שלא ניתן לחייב במזונות זמניים לפני שנפסק ענין האבהות. האישה ערערה לבית המשפט המחוזי בטענה לקושי כלכלי לפרנס את הקטינה ובצורך הקיומי של הקטינה לקבל מזונות מאביה.

כמו כן נטען שבן הזוג ראה בילדה בתו, והודה בכך דרך התנהגותו (שילם למעון וקנה לה מזון), אולם ביקש לברר את תביעת האבהות.

בית המשפט פסק, שככלל לא פוסקים מזונות קבועים ולא מזונות זמניים לפני בדיקת האבהות, עם זאת יש חריגים לכלל, וכל מקרה לגופו. התביעה התקבלה, ונקבע, שבנסיבות המיוחדות שנוצרו, מצבה הכלכלי של האישה מצריך קביעת מזונות זמניים כדי שלא יגרם חסר לקטינה. לפיכך, ומאחר ושהגבר נהג כאביה של הקטינה, יש אכן סבירות שהוא האב של הקטינה ויש לחייבו במזונות זמניים.

היה ובבדיקת האבהות יתגלה בתוך כ 3 חודשים, שהוא אינו אביה של הקטינה, ניתן יהיה לחייב את האם להשיב לו את דמי המזונות.
התיק הוחזר לבית המשפט למשפחה לקביעת גובה המזונות הזמניים.

 

אולי יעניין אותך גם:

בדיקת אבהות ללא הסכמת האב – מתי והאם זה אפשרי?

הסדרת קביעת אבהות – בית משפט לענייני משפחה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
פנינה פיירברג

פנינה פיירברג

מנהלת המרכז לבדיקת אבהות, מרכז ותיק עם ניסיון עשיר של טיפולים, ליווים ולקוחות מרוצים.
פנינה בעלת תואר במדעי החברה ומתמחה בתחומים של מחקר, בדיקות גינטיות ופנים גופי.

053-3536720
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!