בדיקת אבהות לילדים שנולדו לזוגות חד מיניים בארצות הברית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

בדיקת אבהות לילדים שנולדו לזוגות חד מיניים בארצות הברית

זוגות חד מיניים רבים מעוניינים להביא ילד לאוויר העולם, כאשר בחירה נפוצה היא לעבור הליך פונדקאות. אחד הלוקיישנים הנפוצים להליך זה הוא ארצות הברית, שהיא במידה מסוימת "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות" גם מהבחינה הזו: בארצות הברית האפשרות של משפחה להיות חד מינית לא רק אפשרית כי אם מוסדרת באופן ראוי בחקיקה. העלויות אינן זולות בהשוואה לחלק מהיעדים האחרים בהם ניתן לבצע את התהליך, ויש גם צעדים ביורוקרטיים שיש לבצע דוגמת הוצאת ויזה לארצות הברית. התמורה בסוף הדרך, עם זאת, שווה כנראה הכול.

הבעיה היא שחלק מהזוגות החד מיניים נדרשים להליך ביורוקרטי מסועף כשהם מגיעים ארצה, כולל ביחס לשאלת האהבות שלהם ביחס לילדים. האם בדיקת אבהות הנערכת בישראל צפויה לספק את התשובות הנכספות? ולמה בכלל היא נדרשת גם היום?

מהי מטרת בדיקת האבהות?

בדיקת אבהות מיועדת להוכיח כי קיים קשר גנטי בין האב (במקרה הזה – אחד האבות) לבין הצאצא של הליך הפונדקאות. מבחינה מעשית נדרש מזוגות חד מיניים שבחרו לעבור הליך פונדקאות בארצות הברית לעבור בדיקת אבהות על מנת שיוכלו לשפר את הזכויות שמעניקים להם גורמים שונים, לרבות משרד הפנים. זאת למרות העובדה שבני זוג העוברים הליך פונדקאות מעבר לים זכאים למסמכים המציינים את העובדה שהם ההורים הרשמיים של הוולד שהגיח לאוויר העולם, זאת בלי שנדרשת מהם בדיקת אבהות במהלך שהותם בארצות הברית.

הבעיה היא שלמשרד הפנים בישראל יש חוקים משלו. הוא אינו מכיר במסמכים הנוגעים לסוגיה ומגיעים ממדינות זרות: גם כאשר מדובר ביעד מערבי ומסודר דוגמת ארצות הברית, וגם כאשר ההורים יכולים להציג תעודת לידה רשמית עם שמותיהם על גביה. תחת זאת עולה הצורך לבצע לילד בדיקת רקמות שתאמת את העובדה שהוא אכן בן להורים המעורבים (בלי קשר לשאלת היהדות של הילד אגב), שתאפשר להם להיות הורים לכל דבר ועניין בישראל ותגדיר את הילד כאזרח ישראל.

קראו כיצד עורכים בדיקת אבהות

 

האם יש כאן מצב של חוסר צדק?

ביצוע בדיקת אבהות אינו דבר מורכב יתר על המידה, אבל עדיין הוא כרוך בביורוקרטיה, בהוצאה כספית ולעיתים גם במבוכה של הנפשות הפועלות. זו הסיבה לכך שזוגות חד מיניים רבים מביעים תסכול מהצורך שלהם ושל ילדיהם לבצע את בדיקת האבהות, במיוחד לאחר ההליך שעברו מעבר לים שהיה בוודאי יקר באופן יחסי ולא פשוט. צורך זה קיים גם כאשר אין מחלוקת בשאלת האבהות, אלא ההורים מעוניינים פשוט לקבל את זכויותיהם בתור הורים. למעשה ההורה השני – שאינו אביו הביולוגי של הילד – צריך לבצע תהליך של אימוץ הילד. הדבר רק רק מוסיף למסכת הביורוקרטיה וחוסר הנוחות.מאזניים

במהלך השנים הוגשו עתירות לבית המשפט ביחס לצורך לבצע בדיקת אבהות, שהוא לטענת התובעים אפליה לעומת זוגות הטרוסקסואליים (אפילו כאלו שמבצעים הליך פונדקאות). לאחרונה התבשרנו כי המאמצים נשאו פרי, כאשר ועדה לבחינת הנושא החליטה על החלת צו הורות, שהפך את התהליך למעט פשוט יותר וביטל חלק מהדרישות שהיו מוטלות על זוגות חד מיניים.
האם צו ההורות מספיק? התשובה הפשוטה היא שמדובר בהתקדמות, אבל עדיין יש לא מעט עבודה. גם כאשר הצו מגדיר את המצבים בהם מתקיימים אותם יחסי הורות בין הזוגות ההומוסקסואליים לבין הצאצא, לא הוצע תחליף מעשי לבדיקת הרקמות. יכול מאוד להיות שבעוד כמה שנים התמונה תשתנה, בד בבד עם העלייה בשכיחות הליכי פונדקאות של זוגות חד מיניים מעבר לים וההכרה שגם להם מגיעות זכויות שהיו עד כה נחלתם של הזוגות ההטרוסקסואליים בלבד.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

בדיקת אבהות ביתית

שאלות ותשובות בנושא בדיקת אבהות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
פנינה פיירברג

פנינה פיירברג

מנהלת המרכז לבדיקת אבהות, מרכז ותיק עם ניסיון עשיר של טיפולים, ליווים ולקוחות מרוצים.
פנינה בעלת תואר במדעי החברה ומתמחה בתחומים של מחקר, בדיקות גינטיות ופנים גופי.

053-3536720
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!